آقای عبدی ،کدام خفت ورزی؟
آقای عبدی ، من هم با شما موافقم که اصلاح طلبان باید به نقد عملکرد گذشته خودشان بپردازند اما بی تردید یکی از این اصلاح طلبان خود شما هستید که باید سخت به نقد عملکرد گذشته خودتان مبادرت ورزید. آیا اعترافات شما - هر چند نیک می دانیم که ارزش و اعتبار حقوقی نداشت - بعد از دستگیریتان خفت ورزی نبود؟ آیا فشارهایی که به شما وارد کردند بیشتر از فشارهایی بود که به اکبر گنجی وارد کردند؟
مهندس عباس عبدی در مصاحبه کوتاهی با سایت روز اقدامات گنجی و برخی از اصلاح طلبان را تخطئه نمود. اظهارات عبدی بقدری به مذاق اقتدارگرایان خوش آمد که روزنامه ارزشی کیهان آنرا در بخش اخبار ویژه خود با آب و تاب نقل نمود. عبدی در این مصاحبه اعتصاب غذای پیشنهادی از سوی اکبر گنجی را کاری بیهوده و صرفا در حد فقط غذا نخوردن و گرسنگی کشیدن دانسته است. عبدی مدعی شد که اصلاح طلبان بجای سیاست ورزی خفت ورزی می کنند و ابتدا باید گذشته خودشان را نقد کنند تا بتوان گفت مشغول کاری هستند. وی در ادامه پیشنهاد داد که اصلاح طلبان یا در خانه بمانند یا در خیابان راه بروند . برای کسانی که با تاروپود اندیشه و شخصیت عباس عبدی آشنایی دارند این نحوه ابراز عقیده خیلی عجیب و بی سابقه به نظر نمی رسد اما آنچه که باعث تأسف می شود تلاشهایی است که برای رساندن او به دبیرکلی بزرگترین حزب اصلاح طلبان معطوف می گردد. باید به آقای عبدی پاسخ داده شود که بزرگوار، اگر شما حدود ده ماه یا یکسال زندان رفتی و به این نتیجه رسیدی که باید رفت خانه نشین شد، خوب اکبر گنجی شش سال زندان رفت و به این نتیجه رسید که باید تلاش نمود و با نافرمانی مدنی نگذاشت حد اقل لقمه نقض حقوق بشر به خوشی و راحتی از گلوی مرتضوی و عمالش پائین برود، اگر کمکی به این تلاش ولو 150 ، 200 نفره نمی کنید حد اقل خوراک کیهان را هم فراهم نکنید. حرکت گنجی در ارتباط برقرار نمودن با رسانه های اروپایی و آمریکایی(با برپایی کنفرانسهای مطبوعاتی) و استفاده از تجارت و ایده های نخبگان غربی ( در ملاقات با روشنفکران و جامعه شناسان برجسته و بنام اروپایی و آمریکایی) کاری بسیار مفید و ماندگار می باشد. گنجی با این اقدام خود سعی دارد جنبش آزادی خواهی و دفاع از حقوق بشر ایرانی را به اندیشمندان غربی بشناساند و برای جلب حمایت ایشان تلاش نموده و از نفوذ و راهنمایی های آنها بهره ببرد.
برپایی اعتصاب غذای سراسری که با استقبال نسبتا خوب ایرانیان در اروپا و آمریکا مواجه شد نشانگر آنست که امروز گنجی بعنوان یک چهره آزادی خواه و مدافع حقوق بشر که رنج شش سال زندان ناعادلانه دستگاه قضائی را در کارنامه مبارزاتی خود دارد ، جای ویژه ای میان فعالان حقوق بشر و طرفداران دموکراسی بویژه در قالب جمهوری خواهانه آن پیدا کرده است. شاید آقای عبدی متوجه این اهمیت نشده باشند اما باید برای این بزرگوار توضیح داد حال که جمع زیادی از اپوزسیون نظام که سالها جز خودشان کسی را قبول نداشتند بدنبال گنجی وارد میدان تلاش شده اند و رکود و رخوت را ترک کرده اند، این خود پیش آ پیش یک موفقیت بزرگ محسوب می شود و نباید کار گنجی و تلاشگران دفاع ازحقوق زندنیان سیاسی را بی ارزش جلوه داد.
آقای عبدی ، من هم با شما موافقم که اصلاح طلبان باید به نقد عملکرد گذشته خودشان بپردازند اما بی تردید یکی از این اصلاح طلبان خود شما هستید که باید سخت به نقد عملکرد گذشته خودتان مبادرت ورزید. آیا اعترافات شما - هر چند نیک می دانیم که ارزش و اعتبار حقوقی نداشت - بعد از دستگیریتان خفت ورزی نبود؟ آیا فشارهایی که به شما وارد کردند بیشتر از فشارهایی بود که به اکبر گنجی وارد کردند؟ شاید بد نباشد نیروی های سیاسی اصلاح طلب ما یک سوزن به خود و یک جوالدوز به دیگران بزنند.
عبدی در بخش پایانی گفتگویش با روز آنلاین می گوید: " الان کار درست را آقاي احمدي نژاد مي کند. او دارد کار انجام مي دهد و مملکت را به جايي مي رساند که ديگر کاري نمي شود برايش کرد." اگر آنچنانکه در مقدمه مصاحبه نیز آمده مایه طنز سخنان عبدی را در نظر نگیریم
و پاسخهای ایشان را جدی تلقی کنیم باید در یک کلام فلسفه سیاسی ایشانرا خودکشی از ترس مرگ بدانیم. راه گنجی و کسانیکه به دنبال او براه افتاده اند تلاش برای رساندن فریاد دموکراسی خواهی و حقوق بشر به داخل و خارج از ایران است ، راهی که حتما نتیجه خواهد داد اما با صبر و حوصله و ایمان و استقامت .
آقای عبدی ، خانه نشینی راه حل نیست، اگر شما تصمیم به خانه نشینی گرفته اید روحیه یأس را گسترش ندهید و آب به آسیاب اقتدارگرایان و کیهان نریزید .
Comments
aghaye mir damadi tarife shoma ra az ghadimi haye tahkim ziad shenidam albate man az daneshgah azad hastam vali ba kheily az tahkimi ha doostam age rastesh ro bekhay tahkim alan bache bazi shode 6sal pish ke daneshjoo shodam olgooye man bache haye tahkim boodan vali alan anha har rooz eshtebah mikonan man az daneshgah azad shahre kord hastam vaziate alan tahkim taghsire akbar atri va ali afsharie har chand afshari pesare besyar khoob va mohtaramie vali atri mokhalefe hozoore bache haye daneshgah azad dar tahkim bood ma ba bad bakhti anjoman zadim bache haye ma ham zendan didan ham ekhraj ham enteghal ejbari vali vaghti ba shogh o zogh az aghaye momeni vaghte molaghat gereftim be ma goft vaghte khodetoon ra talaf nakonin albate anjoman daneshgah shahrekord va oloom pezeshki ba ma kheily khooban ma baradarim vali tahkim fardi ba modiriate shoma mikhad
سراج : شما لطف و محبت دارید . هنگامیکه من در شورای مرکزی تحکیم بودم یک شورایی از دانشجویان دانشگاه آزاد تشکیل دادم که آقایان محمد قوچانی ، سرداری ونادر فتوره چی در آن عضو بودند و الحق که افراد خوش فکر و خوش قلمی بوده و هستند و اعتقاد داشتم باید از توان عزیزان دانشگاه آزاد استفاده کرد. بعید می دانم آقایان عطری و مؤمنی با این کار مخالف باشند. به هرحال امروز تحکیم به دست نیروهای جوان و بسیار خوش فکری اداره می شود که قطعا از زمان ما بهتر هستند.
Posted by: یک دانشجوی دانشگاه آزاد | juillet 29, 2006 12:08 PM
خوب،مفيد و مختصر!
ما در منطقه امان ضرب المثلي داريم:\"دست کار مي کنه چشم خسته ميشه!\"
زماني که گنجي در زندان اعتصاب غذا کرد دوستان همين روش را داشتند و من مقاله اي نوشتم که در ايران امروز و گويا درج شد با عنوان:\"ما خاموشيم و او در خروش،اگر نمي خروشيم خاموش!\"
Posted by: دادفر | juillet 29, 2006 12:59 PM
برای گنجی نگرانم، جامهی یک قربانی، آدمی که در زندان گرسنگی میکشد و جان میدهد برای مانور تبلیغاتی بر ضد حکومت به قامت گنجی بسیار خوب نشسته بود اما آیا جامهی قهرمان، جامهی مردی که رهبری یک حرکت را به دوش میکشد هم به قامت او مینشیند؟
Posted by: ا.ا | juillet 30, 2006 4:43 AM
حناب آقاي ميردامادي
زياده بر آقاي عبدي ايرادي نيست.
همانطور كه شما ظرف مدت 8 سال تمرين باصطلاحطلبي ( ترجمه pesudo-reformism)ميكرديد آقاي عبدي هم در راه درستي كه آغاز كرده ممكن است به ادبيات درستي دست نيافته باشد اما مهم شناسايي مسير درست است.ان كنتم يعلمون
Posted by: پيمان | juillet 30, 2006 5:13 PM
آقاي ميردامادي
آنور آب نشسته اي و مي گويي لنگش كن
شما داخل پاريس خوب براي داخلي ها خط و نشان مي كشي
چقدر شما هزينه داده اي براي اصلاحات و تحول؟
عباس عبدي لااقل دوبار زندان رفته تو چي؟
نمي خواهد با قايم شدن پشت سر گنجي عبدي را بكوبي.
ضمنا" آن تحصن و اعتصاب غذاي گنجي با آن استقبال 10 ، 20 نفره واقعا" اعتبار گنجي را زير سئوال برد.
سراج : هر کسی در حد و توان خودش برای اصلاحات هزینه داده و من هم در حد خودم کم هزینه نداده ام که شاید ذکر جزئیات آن زیبنده نباشد در هر صورت این دلیل نمی شود که ایشان نسبت به تلاش آقای گنجی و دیگران واکنش منفی نشان بدهند.
Posted by: سعيد رازقي | juillet 30, 2006 6:14 PM
حق با شماست جناب میردامادی...ولی همان طور که گفتم کمی با مفهوم آزادی(البته نه با خود آن)مشکل دارم.به نظر من وقتی اسم آزدای را برای جمعی میبرید توضیح بیشتر بدهید.برای همین است که اکنون در ایران خیلی ها با این مفهوم مشکل دارند.موفق باشید!
سراج : سلام جواد جان، مفهوم آزادی خیلی مشخص و واضح است. آزادیهای مصرح در قانون اساسی همچون آزادی قلم آزادی بیان آزادی تجمعات و سایر وجوه آن که در قانون اساسی هرچند بصورت ناقص و گاهی هم مبهم آمده است اما در عین حال عمل به همانها کلی از مشکلات ما را کم می نماید.
Posted by: جواد حسینی | juillet 30, 2006 11:34 PM
با سلام
خوشحالم که یک نفر جواب عبدی را داد. ولی بیش از اینها باید به او پاسخ دهند.این آقا جدی جدی فکر کرده کسی هست و فقط به بقیه ایراد میگیرد.
در جواب ایشان من میگویم که آقای عبدی آن کسی که کار انجام داده و مملکت را به نابودی برده احمدی نژاد نیست .این شما بودید که از دیوار سفارت بالا رفتید و برای همیشه مملکت را به تباهی کشاندید و با پررویی عذر خواهی هم نمیکنید.
Posted by: نوید | juillet 31, 2006 9:49 AM
با سلام به دوست عزیز و گرامی، همچنان که خود بهتر می دانید اصلاحات یک روش است برای نیل به هدف مطلوب. به نظ ر می رسد برای نیل به هدف مطلوب و معقول سزاوار نباشد که از روشهای غیر اصلاح طلبانه بهره برد. آقای گنجی گرچه به داعی اصلاح طلبی برخاسته ولی تمامی سلولهای او برگرفته و بارگرفته از اندیشه های چپ است. اگر به یاد داشته باشیم ایشان مطرح کرده بود که بسیاری از کشورها برای تحقق آزادی هزاران بلکه ملیونها کشته داشته اند. و این نسخه ای است که ایشان پیچیده و در پیش گرفته است. و حال آن که عقلانیت اقتضا می کند از تجربه ی دیگران بهره بگیریم. جناب گنجی به صورتی انقلابی صیرت دموکراتیک را به پیش می برد وحال آن که ما می توانیم صیرت انقلابی را به صورت دموکراتیک به پیش ببریم. جناب میردامادی عزیز! دست یابی به تمامی توانهای دموکراسی یعنی بهره گیری از همه ی روشهای عملی آن در کشور. و این هدف معقوب و مطلوب با روشهای تند و تیز تحقق پیدا نمی کند. چرا ما نباید از تاریخ معاصر فرانسه درس نگیریم. ما می توانیم با گفتگو و تعامل گرم و مطلوب و گشودن باب گفتگو پیش از خارجیان با داخلی ها امور را به پیش ببریم. بپذیریم که طرف مقابل حق دارد گرچه او معتقد است که ما حق نداریم. چون او معتقد است که ما حق نداریم نباید با برخودهای احساسی ما هم مدعی شویم که پس آنها حق ندارند. همین که بپذیریم آنها حق دارند راه برخوردهای تند و انقلابی بر ما بسته خواهد شد. روشهایی که دوست دیرین ما آقای گنجی در پیش گرفته همان حرکتهای انقلابی است نهایت هدف عقلانی شده است. باید بین هدف و راهکارها توازنی فراهم کرد. به امید دیدار.
Posted by: حسن جمشیدی | août 1, 2006 8:14 PM
Aghaye Mohtaram Ya Dozari Kajeh Ya Khodeto Be OON Raah Zadi , Etefaghan Abdi Harash Besiyar Ham Ba Maenaast, Mahasale Sokhanash Ra Ham Man Barat Migam Ke Loghmaro Ham Barat Javideh Basham: " AGHA KAARI NEMISHAVAD KARD AZ DAAKHEL" Vasalaam
سراج : احتمالا دوزاری ما کج است اما ما با همین برداشت هم مخالفیم
Posted by: h.i | août 2, 2006 7:47 AM
سلام
برادر عزيز مير دامادي
بايد واقع بين بود ايا واقعاً شما فكر مي كنيد كه در شرايط موجود مي توان كاري كرد به نظر من با اين ادبيات آقاي احمدي نژاد كه خيلي ساده لوحانه و بسيار خوشبينانه و فضايي است تا زماني كه ايشان رئيس جمهور هست هيچ كاري نمي توان انجام داد چون اصولاً گوش شنوايي ندارد به نظر مي رسد تنها كاري كه مي توان انجام داد در جهت كوتاه كردن زمان زمان رياست جمهوري ايشان بايد باشد در واقع آقاي عبدي حرف خوبي زده احمدي نژاد بايد به جايي برسد كه ملت تكليف او را روشن كند و ما نيز بايد كمك كنيم تا او به اين مرحله نزديك شود.
Posted by: نا امید | août 2, 2006 10:18 AM